Home Transformatietrasformatie

Lezing van architect Maarten van Kesteren

Lezing | 1 mei 2025| 20.00 uur – ACEC-gebouw, Roggestraat 44, Apeldoorn

Het Apeldoornse Achitectuurcentrum Bouwhuis en het Deventer Architectuurcentrum Rondeel organiseren samen de lezing van architect Maarten van Kesteren, die in 2024 een aantal prijzen heeft gewonnen met zijn ontwerp voor de transformatie van Nimeto: de vakschool voor creatieve ruimtemakers in Utrecht.

Deze transformatie/de architect won in 2024 de Abe Bonnemaprijs voor jonge architecten, de Rietveld/Truus Schröderprijs, ARC 24 award, de Gulden Fenix 2024 en was genomineerd voor het BNA Beste Gebouw van het Jaar 2024 en Schoolgebouw van het jaar 2024.

Maarten van Kesteren studeerde in 2014 af in Architectuur aan de TU Delft werkte bij verschillende architectenbureaus. Daarna richtte hij zijn eigen studio op in Amsterdam.

Kortom, voldoende reden om deze gevierde jonge architect het podium te geven.

De bijeenkomst vindt plaats in Apeldoorn in het ACEC-gebouw, Roggestraat 44 in Apeldoorn.

Toegang gratis

Over Maarten van Kesteren en MBO Nimeto

MBO Nimeto in Utrecht is een vakschool voor ‘creatieve ruimtemakers’, met vakken als restaureren, etaleren, schilderen en decorbouw. Het gebouw bestond voor de transformatie uit vijf bouwdelen, gebouwd tussen 1967 en 2016 en doorsneden door een straat. Het voelde niet als één school. Door de opeenvolging van ad-hoc ingrepen was de eenvoudige schoonheid van de oorspronkelijke architectuur onleesbaar geworden. De charme van de vakken werd overstemd en verborgen achter gesloten deuren aan generieke gangen.

De basisopgave was het voorzien in meer ruimte voor een groeiend studentenaantal. Stichting Mevrouw Meijer voerde in 2018 in opdracht van Nimeto ontwerpend onderzoek uit dat aantoonde dat de oplossing in de bestaande gebouwen kon worden gevonden. Sloop en nieuwbouw was niet nodig. De benodigde grondige transformatie is opgevat als kans om de kwaliteit van het gebouw te verbeteren.

Bij de start van de opgave in 2018 bestond ons bureau nog maar net. Wij kregen de kans om het gebouw, de buitenruimte en belangrijkste meubels als één geheel te ontwerpen. Passend bij een school voor creatieve ruimtemakers hebben wij de opgave opgevat als een oefening in ruimte maken. Door delen van de bestaande structuur weg te halen of accentueren ontstaat er een podium voor de stille kwaliteiten van de vakken en gebouwen.

Er zijn vier open plekken gemaakt in en tussen de gebouwen: drie vides en een nieuw schoolplein. Deze ruimten brengen licht en lucht terug in de gebouwen, dienen als oriëntatiepunten, verspreiden sfeer en daglicht en verbinden de gebouwen, vakken en studenten. Ook maken ze de grote kelders bruikbaar voor onderwijs. De extra ruimte voor het groeiend studentenaantal is binnen de gebouwen gevonden. Terwijl het totale bouwoppervlakte afnam, kwam er meer dan duizend vierkante meter lesruimte bij.

Elke open plek is gemarkeerd door een kader van beton of hout, dat de ruimte en de activiteiten accentueert. Dit zijn de enige wezenlijke architectonische toevoegingen die zijn gedaan. De gebouwen zijn verbonden met een nieuwe colonnade. Tussen de gebouwen, in het hart van de school, maakte een parkeerterrein plaats voor een nieuw schoolplein met vaste planten en honingbomen. Studenten, docenten, buurtbewoners, insecten en vogels maken hier dankbaar gebruik van. In het najaar kleuren alle planten geel, in het voorjaar ontstaat er een zee van witte en blauwe bloemen. De positieve impuls die het plein geeft aan de buurt was aanleiding voor de gemeente om komend jaar de hele wijk te vergroenen.

Piet Dingemans, architect van het eerste bouwdeel uit 1967, maakte gebruik van neutrale kleuren en materialen zodat zijn gebouw een podium voor studenten zou kunnen worden. Onze materiaalkeuze gaat terug naar die gedachte. Bovendien zijn studenten en docenten betrokken bij de bouw, waardoor het gebouw nu al persoonlijk is.

In de transformatie is zorgvuldig omgegaan met ruimte, materiaal en een beperkt budget. De school is met een minimum aan ingrepen getransformeerd tot één doorlopende leeromgeving. Ontmoetingen vinden niet langer plaats in levenloze gangen, maar in open ruimten. Leerlingen, docenten en bezoekers worden gestimuleerd om verder te kijken dan de grenzen van hun vakgebied.

Overal in de school kun je blikken opvangen van studentenwerk of werkende studenten. De school voelt als een levendige werkplaats. De geur van hout vult de ruimten, iemand schildert een deur, groepen leerlingen zijn verzameld rond grote objecten.

Het project won de Abe Bonnema Prijs 2024 jonge architecten, Rietveld en Truus Schröder Prijs 2024, ARC 24 award, Gouden Piramide 2024  en Gulden Feniks 2024.

Als u hier bij wilt zijn, meld u dan aan door een mail te sturen naar info@architectuurcentrumbouwhuis.nl.

Foto’s door: MWA Hart Nibbrig

Publiciteit is welkom! Deel dit via:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *